Wednesday, September 9, 2015

Lawatan Tadika Kasih Ummi 2015

Assalamualaikum

Lawatan dari Tadika Kasih Ummi seramai 3 orang guru dan 35 orang pelajar tadika kasih ummi berumur 6 tahun telah melawat PPK Aeroangkasa pada 9/9/2015 dari pukul  10.00 - 11.45 am. Antara aktiviti yang dijalankan ialah mengenali enjin kapal terbang, bagaimana kapal terbang roll, apakah itu propeller di lobi ppk aero yang baru sahaja dikemaskini.


Kemudian pelajar di bawa ke Makmal Mekanik Penerbangan untuk mengenali komponen di dalam pesawat seperti aileron, rudder, elevator dan throttle oleh penolong jurutera.


Juga mengenali ciri ciri sebuah helikopter iaitu penggunaan rotary wing di bahagian atas helikopter.




Seterusnya, pada 2015 ini, quadcopter iaitu kipas berbilang sangat popular dengan samada secara professional atau hobby made. Pelajar didedahkan dengan quadcopter di mana kipasnya ada 4 dan mempunyai kestabilan yang lebih tinggi berbanding helikopter konvensional. 


Penggunaan simulator juga di didedahkan kepada pelajar dan setiap pelajar di beri peluang untuk menggunakan simulator rc plane.


Perempuan memang lebih lembut dan pelajar ini sangat berbakat kerana kapal terbang ini tidak terhempas dalam masa 2 minit. 


Penerangan berkenaan UAV, unmanned aerial vehicle secara ringkas dengan harapan memberi mereka peluang untuk mempunyai pengalaman dalam kenderaan tanpa pemandu ini.


Pelajar kemudian menikmati makanan yang disediakan oleh tadika di bilik seminar.


Seterusnya melawat kapal terbang aermacchi di hangar dan keterujaan oleh pelajar ini dapat dirasai semalam.


Terima kasih kepada guru2 yang membawa pelawat dan kepada staf yang membantu khususnya en amir, en hasfizan, en shukri, en hisham dan pn rahayu kerana berusaha untuk lawatan kali ini.

"Lawatan tadika adalah lawatan masa depan, walaupun masih kecil, tapi tanggungjawab kita untuk memberi pendedahan kepada mereka dengan memberi peluang untuk pelajar merasai bidang aeroangkasa ! "

No comments:

Post a Comment